آشنایی با بزرگان معماریابنیه جهانابنیه جهانبررسی آثار معماریبررسی معماری جهانمعماری

خانه اپرای وینسپر

خانه اپرای وینسپر در قلب محدوده هنری دالاس قرار گرفته است و یکی از شش جایگاه تشکیل دهنده مرکز هنرهای نمایشی دالاس خواهد بود.این مجموعه با یک ترکیب بندی منحنی وار، به منظور مهیا کردن بهترین شرایط آکوستیکی، با تاکید بر جریان پیاده و الحاق فضاهای عمومی در طرح، طراحی شده است.

ادامه مقاله در ادامه مطلب 


شفافیت نما سبب ایجاد دید هایی از تجمع عمومی، سالنهای ورودی طبقات بالا و پلکان زیبا، همراه با یک ارتباط قوی بین درون و بیرون می شود. یک سایه بان در مقابل تابش شدید آفتاب تگزاس سایه اندازی می کند و فضای باز بیرونی بنا را تبدیل به محل های دعوت کننده برای رویدادهای تمام طول سال می کند. طراحی سالن اجتماعات شامل تنظیمات آکوستیکی است و از طریق استفاده از صفحات قابل جمع شدن، امکان انعطاف پذیری برای اجراهای گسترده را فراهم می آورد. این مکان برای اجرای اپرا و تاتر، همراه با طبقات طراحی شده و مجهز به کف سازی مناسب برای باله و دیگر انواع رقص، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ساخت بنا با مساحتی حدود ۱۹۸۰۰۰ فیت مربع، سال آینده میلادی آغاز خواهد شد.
هیچ یک از عناصر به کار رفته در طرح های نورمن فاستر،‌ تزئینی یا غیر عملکردی نیستند. او یکی از نام آورترین معماران عصر حاضر و از چهره های شاخص سبک اکو- تک است. او در منچستر بدنیا آمد. در دانشگاه ییل درس خواند. مدتی با ریچارد راجرز و باکمینستر فولر همکار بود. شهرت او بیشتر بخاطر طرح گنبد مجلس ملی آلمان در برلین و بنای مشهور به «خیارشور» در لندن است.


به عنوان مثال، طرح وی در باز سازی گنبد رایشتاگ در برلین،‌ به صورت کاملا اقلیمی طراحی شده است. از جمله شاخصه های اقلیمی این طرح عبارتند از: تهویه طبیعی هوا در تابستان و بازیافت هوای گرو صعود کرده به داخل گنبد در زمستان،‌سلولهای خورشیدی فتو ولتیک، پنجره های هوشمند برای تهویه، استفاده از سوخت تجدید شونده بیو گاز برای تولید برق و… یا در ساختمان اداری در استنلی پارک لندن ، با استفاده از سازه به شکل Y منجر به ایجاد حالت میرایی در ساختمان و در نتیجه مقاومت بهتر در مقابل نیروهای جانبی مانند باد و زلزله شده است و در عین حال فرم ظاهری بنا از فرم این سازه تبعیت می کند. در بانک هنگ کنک با استفاده از ستون های ویریندیل و خرپا های طره شده از آنها ، تمام طبقات را به صورت معلق و آویزان از این طره ها طراحی کرده است که دارای ایستایی کافی برای مقابله با نیروهای جانبی می باشند.
معماران های تک از پوسته ساختمان به عنوان پوست دوم نام می برند . منظور از پوست اول، پوست بدن انسان است. در کارهای فاستر پوست دوم همچون پوست اول به صورت هوشمند طراحی شده است. همچنان که پوست انسان در مقابل سرما، گرما،‌رطوبت و کوران هوا از خود عکس العمل نشان می دهد،‌پوست این ساختمانها نیز در مقابل شرایط محیطی ، عکس العمل های متفاوتی دارد.


ریچارد راجرز از این بناها به عنوان موجوداتی که خود را با شرایط مختلف محیطی وفق می دهند یاد می کند: « جهت بر آورده کردن احتیاجات ساکنان بنا و حد اکثر استفاده بهینه از انرژی، بهترین ساختمانهای آینده به صورت پویایی با اقلیم مجاور خود ارتباط پیدا می کنند… در معماری میکرو الکترونها ی پنهان از چشم و بیو تکنو لوژی جایگزین سیستم های مکانیکی خواهند شد… ساختمانها، شهر ها و اهالی آن همانند یک سیستم ارگانیک جدا ناپذیر،‌ در زیر چهار چوب متحرک و متحول، قرار می گیرند. به جای تیر ها و ستون ها و پانل ها ، یک پوسته ممتد و به هم پیوسته جایگزین خواهد شد…
در مورد سازه های معماری، سیستم های انعکاسی با استفاده از دستگاه عصبی الکترونیک ، تغییرات محیطی را حس خواهند کرد و همانند ماهیچه های بدن انسان با منقبض و منبسط کردن خود، بار و نیروهای وارده را به قسمت های مختلف کالبد بنا منتقل می کنند…آینده فرا رسیده و تاثیر معماری بر آن آغاز شده است…».

برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن