جهت مشاهده توضیحات کلیک کنید.

آموزش کاربردی نرم افزار Arc info

آموزش نرم افزار Arc info
GIS  ( Geography Information System )

http://bestebookz.com/wp-content/uploads/2009/09/Getting-to-Know-ArcGIS-Desktop-Basics-of-ArcView-ArcEditor-and-ArcInfo-Getting-to-Know-ESRI-Press-AUDIOBOOK-Paperback.jpg

برای رفتن به ادامه مطلب و مطالعه ادامه مقاله بر روی تیتر مطلب کلیک کنید

نرم افزار Arc info
نرم افزار Arc info  یکی از قوی ترین نرم افزار های GIS می باشد .
برای کارهای GIS  معمولاً از نرم افزار Arc view استفاده می نمایند اما  این نرم افزار قابلیت ویرایش اطلاعات مکانی و ایجاد توپولوژی را ندارد. ولی نرم افزار Arc info این قابلیت را دارا می باشد . لازم به ذکر است موتور اصلی Arc info  بیشتر بر اساس دستورات dos  عمل می کند یعنی دستوراتی که اعمال می کنیم باید تایپ شود .
Arc info محصول شرکت ESRI می باشد از محصولات دیگر این شرکت نرم افزاری می توان به Arc view  , Smal word  ,  Spans , Autodesk map اشاره کرذ.
GIS   :  مجموعه ای  از سخت افزار  ،  نرم افزار  و نیروی انسانی متخصص می باشد.  GIS اطلاعات را در یک سیستم مناسب ذخیره کرده و بازخورد می دهد .
GIS می تواند از پایگاههای داده مانند Oracle , Access , Excel  و … استفاده نماید . این اطلاعات به دو دسته تقسیم می گردد :
۱- اطلاعات مکانی ( هندسی )             Spatial Data
۲- توصیفی                    Attribute Data
بین اطلاعات توصیفی و مکانی یک ارتباط یک به یک وجود دارد . یعنی به ازای هر شیء یک اطلاعات توصیفی مختص به آن شیء وجود دارد .
هر سیستمی باید یک مدیریت کننده داشته باشد ، Data base  یا پایگاه اطلاعات ، یا بانک اطلاعات مدیریت اطلاعات را در GIS بر عهده دارد . برای اینکه آنالیز بهتری داشته باشیم این پایگاه اطلاعاتی را طبقه بندی می کنیم .
اطلاعات مکانی معمولاً به سه دسته تقسیم بندی می شوند :
۱- اطلاعات نقطه ای    Point
۲- اطلاعات خطی Line  ( مثل جاده ، رودخانه ، خط القعر ها ، خط الراسها ، مرز پلی گون ها و..)
۳- اطلاعات چند ضلعی Polygon
( در نرم افزار Arc info اصطلاحاً به اطلاعات توصیفی ، Annotation  می گویند .
ما برای نمایش عوارضی مانند چاه ، قله ، نقطه ارتفاعی ، تقاطع ها و… از اطلاعات نقطه ای استفاده می نمائیم .
در اطلاعات چند ضلعی ما اطلاعات مربوط به یک سطح را بر داشت می کنیم برای مثال می توان به انواع کاربری ها ، محدوده شهر ها ، دریاچه ها ، اقیانوسها و … که بیشتر برای واحد های همگن نقشه های موضوعی (Thematic map)  بکار می رود اشاره نمود .
قابلیت مهمی که در GIS وجود دارد امکان تجزیه و تحلیل و ذخیره سازی و مدلسازی اطلاعات می باشد که در واقع این نرم افزار ابزاری است برای برنامه ریزی و تقسیم نیرو .
آمایش سرزمین :
نحوه بهره برداری از سرزمین که ما مشخص می کنیم که در هر بخش از سرزمین ما چه نوع امکانات و کاربری هایی باید احداث کنیم که این عمل با توجه به قابلیتهای آن  منطقه و امکانات موجود انجام می گیرد .که ابزار مهم و قابل اتکا برای این امر GIS است . اگر آمایش زمین درست انجام شود بر اساس سیاستهای توسعه ای منطقه سرمایه گزاری خواهد شد.
ویژگی که یک سیستم GIS دارد این است که تمام اطلاعات مربوط به یک نوع کاربری را مورد آنالیز قرار می دهد .

با استفاده از آنالیز اطلاعات توسط ابزار GIS تصمیم گیری اخذ می گردد .

قابلیتها و توانایی های GIS :
–  بازیابی اطلاعات :  ( اینکه سیستم بتواند به ما بازخورد دهد  یعنی اینکه سیستم بتواند به ما اطلاعات بدهد ) این بازیابی اطلاعات هم می تواند از نظر مکانی ( Location) باشد و هم از نظر شرایط ( Condition)
–       روند یابی اطلاعات  Trend ( تغیرات یک پدیده در یک زمان ) اگر تغییرات در یک فاصله زمانی کوتاه صورت گرفته باشد  اصطلاحاً به آن monitoring   یا پایش گفته می شود .  اگز این اطلاعات به روز باشد اصطلاحاً به آن GIS پویا ( Dynamic) گویند . لازم به ذکر است تلفیق اطلاعات GIS و GPS  به عنوان یک سیستم GIS پویا در نظر گرفته می شود چرا که با این تلفیق می توان یک عارضه را بر روی لایه های GIS ایجاد نمود و لحظه به لحظه موقعیت این عارضه را روی لایه ها به هنگام کرد.
–       به اشتراک گذاری اطلاعات :
خروجی اطلاعات GIS می تواند ورودی نرم افزار های دیگر باشد .
–       استخراج الگو :
که با استفاده از اطلاعات موجود در مورد پدیده ها می تواند الگوی مناسب در رخداد یک پدیده را پیدا کند.
–       مدل سازی اطلاعات  modeling
با استفاده از اطلاعات موجود فاکتور های مناسب برای پدیده های موجود را پیدا کرده و مدل سازی کنیم که در مباحث برنامه ریزی شهری بحث مدل سازی کاربرد فراوانی دارد . سیستم GIS بر اساس مدلهایی که در شهر سازی وجود دارد می تواند مدل سازی کند .
در بحث مدل سازی ، مبحث شبیه سازی ( simulation ) هم مطرح است که برای پیش بینی یک پدیده در اثر عوامل خاص در آینده می باشد .
–  به روز کردن اطلاعات ( امکان به روز کردن اطلاعات به سادگی انجام می شود . )

اطلاعات توصیفی در جداولی ذخیره می شوند که اصطلاحاً به این جداول در Arc info  ، FATیا  (  Feature Attribute Table) می گویند که این جداول بر اساس نوع عارضه سه نام مختلف دارند:
۱-  PAT        Point Attribute Table
۲-  AAT         Arc Attribute Table
۳-  PAT         Polygon Attribute Table
وقتی ما توپولوژی تولید می کنیم این جداول هم برای آن عارضه تولید می شوند .
در Arc info   برای PAT حد اقل دو ستون وجود دارد :

Internal ID    User ID

در Arc info   برای AAT حد اقل هفت ستون وجود دارد :

Length    R poly    L poly    To node    F node    Cover    cover – ID

پارامتر های R poly و L poly  بیانگر پلی گون های سمت راست و چپ یک خط است
F node  بیانگر این است که خط از کجا و از کدام نقطه شروع می شود
To node  بیانگر این است که نقطه انتهایی خط کدام است .

در Arc info   برای PAT حد اقل چهار ستون وجود دارد :

perimeter    Area    Cover    cover – ID

هنگامی که ما توپولوژی می سازیم خودش بصورت اتوماتیک user id می دهد علاوه بر این جدولهایی که در هنگان تولید توپولوژی ایجاد می کند دو جدول زیر را هم تولید می کند

Y Tic    X Tic    Tic – ID

این جدول محدوده نقشه مار را مشخص می کند :

Y max    X max    Y min    X min    BND – ID

یکی از ویژگی های مهم نرم افزار Arc info  ایجاد توپولوژی است .
امکان شناسایی و ویرایش انواع خطاهایی که در نقشه هایی که از قبل تولید شده و دارای این خطا بودند و وارد سیستم Arc info شدند ، دومین قابلیت این نرم افزار است .
Tolerance  :
پارامتری است که بر دقت و صحت مختصات ذخیره شده در یک coverage  تأثیر دارد .
انواع تلورانس که در Arc info وجود دارد عبارتست از :
–         Fuzzy Tolerance
–         Dargle Tolerance
–         Node match Tolerance
–         Weed Tolerance
–         RMS  Tolerance         (  tic registration خطای)

۱-  خطای تلورانس فازی:Fuzzy Tolerance
کمترین فاصله بین مختصات کمان ها را نشان می دهد . هر گاه فاصله دو کمان ( دو node از یک کمان ) کمتر از این مقدار باشد این دو کمان با هم ادغام می شوند و موقعی این اتفاق می افتد که می خواهیم توپولوژی ایجاد کنیم .

۲-  Dargle Tolerance :
مینیمم طول کمان آزاد را بیان می کند . هر گاه طول کمان آزادی از مقدار Tolerance کمتر باشد بطور اتوماتیک در موقع ایجاد توپولوژی آن کمان آزا د حذف می شود .

اگر مقدار over shooting  کمتر از مقدار  Tolerance  باشد خود نرم افزار خطای   over shooting  را حذف می کند .
۳-  Node match Tolerance :
کمترین فاصله بین مختصات گره ها را نشان می دهد . هر گاه هنگام رقومی کردن با دیجیتایزر فاصله بین دو گره از این مقدار کمتر باشد آن دو گره با هم ادغام می شود .
۴-  Weed Tolerance :
کمترین فاصله بین دو نقطه vertex در هنگام رقومی کردن نقشه را تعیین می کند . اگر در حین رقومی کردن نقطه جدیدی وارد شود که فاصله آن با نقطه قبل کمتر از مقدار Tolerance تعیین شده باشد آن نقطه حذف می شود .
نکته :  Vertex   در داخل یک عارضه است  اما node خودش یک عارضه است .

۵-  RMS  Tolerance )  خطای tic registration ):
مقدار خطایی که بصورت اتوماتیک که در هنگام ثبت مختصات نقاط کنترل TIC  بر روی نقشه محاسبه می شود .

بخشهای مختلف Arc info  : ( ماژولهای  Arc info  ):
–    Arc         Arc plot-                   Arc edit-                   overlay-
Table-                 Net work-        Data conversion-

هسته اصلی نرم افزار Arc  است که مدیریت قسمتهای مختلف را بر عهده می گیرد . رقومی کردن نقشه ها و ایجا توپولوژی در ماژول Arc    این نرم افزار انجام می شود .
قسمت Arc edit  برای ویرایش می باشد . این قسمت ویرایش گرافیکی برای ایجاد و به روز رسانی یک coverage را میسر می سازد .

Table  :
برای ایجاد جداول توصیفی و ویرایش آن ها و انجام آنالیز بر روی اطلاعات توصیفی استفاده می شود .
Overlay  :
برای هم پوشانی پلی گونها ، ایجاد بافر  و … استفاده می شود .
Net work  :
برای پیدا کردن بهترین مسیر ، ناحیه بندی ، آدرس یابی و عملیات نظیر آن بکار می رود .
Data conversion   :
امکان تبدیل coverage  به سایر فرمتها و بالعکس را در اختیار ما قرار می دهد .

( لازم به ذکر است که node را با دایره تو پر و vertex را با دایره تو خالی و dangle node را با مربع و pseudo node  را با لوزی نمایش می دهیم .

اگر خط را بشکنیم ، pseudo node   ایجاد می شود .
دستوراتی که برای ایجاد توپولوژی استفاده می شود :
۱- clean                           ۲- build

اول باید clean را اجرا کنیم سپس build  را اجرا نمائیم .
[Arc] clean ……….

( اسامی لیست دستوراتی که در ماژول است در صفحه commands نشان می دهد )
دستورات clean و build  در Arc info  بدین صورت می باشند

[Arc] clean [in-cover] { out cover } {dangle  length} {Fuzzy tolerance}
[Arc] clean landuse  landuse1 0.002 0.001                                       برای مثال
[Arc]  build [cover] {poly / line / point}

بر اساس اینکه عارضه ما نقطه ای یا خطی یا پلی گونی است ایجاد توپولوژی (build) می کنیم .
دستور [Arc]help build    توضیحات مربوط به دستور build را به ما می دهد .
سیستم مختصاتی که در این نرم افزار وجود دارد هم می تواند مختصات x,y باشد و هم طول و عرض جغرافیایی .
دستور Generate  :
با استفاده از دستور Generate می توان مختصات نقاط مان را استخراج کرده و به نرم افزار معرفی نمائیم
[Arc ] Generate [cover] {sml file }

حال می خواهیم نقاط خود را در نرم افزار به نمایش گذاریم . فرض می کنیم یک سری نقاط داریم که هر کدام دارای مختصات  xوy  هستند

ابتدا مختصات نقاط را وارد محیط edit  یا  not pad  ویا  word padمی کنیم . البته باید مختصات را به شکل زیر وارد کنیم تا Arc info آن را بشناسد .
۱       ۱۰       ۱۰
۱       ۱۰       ۱۰
پس از وارد کردن مختصات فایل را با یک اسم و پسوند pnt   ذخیره می کنیم   .
حال می خواهیم این نقاط را به محیط Arc info   فراخوانی کنیم .

[Arc ] Generate [cover] {sml file }
[Arc ] Generate pcoor
     input اسم فایل ساخته شده .pnt
     Point
     q (quite)        با این دستور از این محیط خارج می شویم
حال می خواهیم خطوط ۱ و ۲ را ترسیم نمائیم . ابتدا مختصات نقاط را در محیط edit وارد کرده با پسوند lin ذخیره می کنیم .
۱۰

۶۰

۱۱۰

۱۰

۶۰

۱۱۰

۱

۲

۳

coverageی را مثلاً به اسم tak  ایجاد می کنیم
[Arc ] Generate tak
                 input tak.lin
                 Lines
                 q
با این دستور می توانیم خطوط مورد نظر را بکشیم .
دستوراتی که برای ترسیم خط است برای پلی گون هم استفاده می شود .
Box . lbl

۱۰        ۱۰
۱۱۰      ۱۰
۱۱۰     ۱۱۰
۱۰       ۱۱۰
۱۰       ۱۰

Box . lin

۱     ۶۰     ۶۰

۱۰

۶۰

۱۱۰

۱۰

۶۰

۱۱۰

۱

۲

۳

۴

۵
حال می خواهیم فایل پلی گون را وارد نرم افزار نمائیم . هر پلیگون یک label دارد که با دستور  point . lbl   زده می شود .

اکنون می خواهیم پلی گون را بکشیم پس از دستور زیر استفاده می نمائیم :
[Arc ] Generate box
                 input box.lin
                 Lines
                 input box. Lbl
                 points
                 q
یک قابلیت مهم دیگری که نرم افزار Arc info دارد این است که می توان آن را به دستگاه دیجیتایزر وصل نمود و نقشه را digit کرد . قبل از استفاده از دستور digit  باید صفحه دیجیتایزر با صفحه نرم افزار set شود .
[Arc ] con-dig
دستوری که برای digit کردن استفاده می شود عبارتست از :
[Arc] ADS [cover] {Tic/bnd/cover}
وقتی این دستور را اجرا می نمائیم منو های زیر ظاهر می شود :
۱- ADD Arcs                 ۲- Remove Arc
۳- Add label                  ۴- Remove lable
۵- Draw coverage                 ۶- Define window
۷- Add Tics                    ۸- Set option
۹- exit

Define window :   در این پنجره می توان یک قسمت coverage را کوچک یا بزرگ کرد .
Set option  :  یک سری مشخصات هنگام digit کردن را می توانیم در این بخش تعریف کنیم که دارای چند بخش است .
۱- orient map                 ۲- edit distance
۳- sel many                    ۴- sel box
۵- snap distance                 ۶- split Arcs
۷- weed distance                 ۸- last delete
۹- exit                     ۱۰- stream mode
۱۱- point mod
Sel box    :  با موس بک box کشیده و عوارض را در آن انتخاب می کنیم .
edit distance : شعاع حساسیت موس برای انتخاب یک المان را مشخص می کند .
orient map  :  برای کالیبره کردن نقشه استفاده می شود ( مثلاً اگر نقشه دوران داشته باشد )
snap distance  :   حد اقل فاصله مجاز بین دو node است ( معمولاً بین ۱ تا ۲ میلیمتر در مقیاس نقشه )
weed distance :   حد اقل فاصله بین دو نقطه (vertex ) متوالی
split Arcs  :  برای اینکه بتوانیم Arc  را به چند قسمت بشکنیم از آن استفاده می کنیم .
stream mode   : خودش نقطه می گیرد و حالت انحنا مانند دارد .
point mod  :   خودمان بطور دستی نقطه به نقطه عارضه را می سازیم .
برای نصب این نرم افزار باید کل فایل را روی درایو D کپی نموده و کل فایل را از حالت read only    خارج نموده   و تمامی فایلهای zip شده را باز نمائیم .

مراحل کاری جهت ایجاد coverage :
۱-  آماده سازی نقشه ها برای رقومی سازی
۲-  رقومی سازی داده ها
۳-  کشف و رفع خطاهای مرحله رقومی سازی
۴-  ایجاد توپولوژی برای coverage
۵-  تعیین و تصحیح خطاهای توپولوژی
۶-  ایجاد جداول اطلاعات توصیفی
۷-  تعیین و تصحیح خطاهای مربوط به جدول اطلاعات توصیفی
آماده سازی نقشه ها برای رقومی سازی :
باعث می شود که بسیاری از خطاهای بعدی حذف گردد و مراحل بعدی از نظر صرف وقت و هزینه برای ویرایش کمتر خواهد بود .
رقومی سازی داده ها :
عمل تبدیل اطلاعات آنالوگ به اطلاعات رقومی صورت می گیرد در محیط ADS می توانیم عوارض نقطه ای ، خطی و پلیگونی را digit  کنیم برای عوارض نقطه ای فقط از دستور build  برای تولید توپولوژی استفاده می شود .
برای تولید برچسب داخل هر پلی گون می توانیم از دستور create labels  استفاده کنیم .
یک ویژگی مهم Arc info  کشف خطاها و رفع آنها است.
کشف و رفع و خطاهای مرحله رقومی سازی :
۱- از نقشه تولید شده یک plot  تولید کرده و با نقشه اولی مقایسه کرده و اشتباهات آن را تشخیص و رفع کنیم . و یک سری خطاهای دیگر وجود دارد که باید آنها را رفع کرد که این خطاها عبارتست از :
– گره های آزاد               dangle node
– شبه گره ها                         psucdo.node
برای دیدن شبه گره ها از دستور node error     استفاده می کنیم .
اگر این شبه گره ها خطا باشد از دستوری به عنوان unsplit   برای حذف گره ها استفاده می شود.
گره های آزاد :   نمایانگر یک پلی گون ناقص بوده که بصورت رد شدگی یا نرسیدگی است .
Node error  هم شبه گره ها را نشان می دهد و هم گره های آزاد  را .

۲- coverage
برای ایجاد توپولوژی بر اساس نوع عارضه از دستور های clean   و  build  استفاده می کنیم .
دستور clean  یک تحلیل مختصاتی بر روی کمان ها انجام داده و تقاطع های جدید را محاسبه کرده ، کمانهای آزاد را حذف و گره های نزدیک را ادغام می کند .
– از دستور clean  هرگز برای عوارض نقطه ای استفاده نمی شود
– اعمال tolerance   در دستور clean  باعث جابجایی در نقاط گره ها می شود .
باید خطاهای توپولوژی قبل از اجرای دستور build  حذف شده باشند .
۳-  تعیین و تصحیح خطاهای توپولوژیکی :
بعد از ایجاد توپولوژی دو خطا باقی می ماند :
۱- خطاهی داخل پلی گونها : یکی از پلی گونها بجای یک برچسب دوبرچسب داشته و بعضی ها ندارند.
۲- Label errors  : با این دستور می توانیم این پلی گونها را شناسایی کنیم .
۴-  ایجاد جداول اطلاعات توصیفی :
برای ایجاد از ماژول tables استفاده می شود که پس از اعمال توپولوژی و user ID  می توانیم اطلاعات توصیفی را در جداول table وارد کنیم .
۵-  تعیین و تصحیح خطاهای مربوط به جداول اطلاعات توصیفی :
در این مرحله کنترل کیفی صورت می گیرد و مقایسه اطلاعات ورودی از نظر کیفی مورد بررسی قرار می گیرد هر اطلاعات توصیفی به عارضه مربوطه متصل می گردد .
بعد از طی این مراحل می توانیم coverage خود را نمایش دهیم .
نکته : در هنگام معرفی نقاط کنترل باید دقت کرد . حتماً باید چک کنیم coverageمان توپولوژی داشته باشد که از دستور describe  استفاده می کنند .
برای سازمان دهی بهتر اطلاعات از work space  استفاده می کنیم .
برای تغییر اسم از دستور rename cov  و cop cov  استفاده می کنیم .
حتماً بعد از ایجاد تغییرات در coverage از دستور build  و clean  استفاده می شود
برای ایجاد ارتباط بین مختصات واقعی با مختصات رقومی از دستور Transform  استفاده می کنیم .
Count   :  تعداد عوارض داخل یک coverage را به ما می دهد .
دستور describe   توضیحاتی در مورد یک coverage لیست می کند .

دستور frequency :  لیستی از کد های منحصر به فرد و فراوانی آنها را برای دسته خاص بدست می دهد .                     [Arc] project file
[Arc] project [file / cover] [input] [output] در قسمت file مختصات نقاط را وارد کرده و تحت این پروژه به سیستم مختصات دیگر تبدیل کند .مثلاً مختصات x,y (UTM) را داریم و می خواهیم به طول و عرض جغرافیایی تبدیل کنیم .  ( Desimal Degree            DD  )  طول و عرض جغرافیایی
عرض جغرافیایی
ثانیه    دقیقه    درجه

طول جغرافیایی
ثانیه    دقیقه    درجه
برای وارد کردن طول و عرض جغرافیایی در محیط edit باید اعداد که معرف درجه ، دقیقه و ثانیه می باشد به صورت زیر درج شود .

۱    ۳۰     ۲۰    ۱۰     ۵۶    ۴۰    ۳۰
سپس تحت یک نام و با پسوند geo  ذخیره می کنیم

حال باید در همان محیط edit بک sml file  بسازیم .
Geoutm . sml
Input
Projection Geographic
Units DMS
Datum WGS84
Parameters
Output
Projection UTM                        میخواهیم به      UTM       تبدیل کنیم
Units meters
Datum WGS84
Zone 39
Parameters
End
(این مراحل تبدیل سیستم اطلاعات جغرافیایی به UTM  می باشد .)
بعضی از سیستم مختصاتها تمامی پارامترهای لازم را دارند اگر سیستم مختصاتی پارامتری را نداشته باشد خودمان می توانیم در سطر های بعدی معرفی کنیم . که باید شش پارامتر را معرفی نمائیم تا آن سیستم مختصات را بشناسد .
باید توجه داشته باشیم که تمامی فایهایی را که می سازیم با ید در شاخه C:/ temp   باشد .

Arc edit    :
این ماژول امکاناتی نظیر ویرایش ، حذف و اضافه کردن عوارض بصورت گرافیکی در coverage را در اختیار ما قرار میدهد و همچنین می توان علاوه بر edit  اطلاعات هندسی اطلاعات توصیفی را هم ویرایش کنیم .
حال به نمونه ای از قابلیتها و دستوراتی که می توانیم در این محیط استفاده کنیم می پردازیم .
–       تعیین نوع عارضه که می خواهیم ویرایش کنیم .
–       انتخاب عارضه ای که می خواهیم مورد ویرایش قرار بگیرد .
–       استفاده از دستورات ویرایشی مانند  move , rotate    و …
–  دستوراتی که برای ویرایش Tic و label  مورد استفاده قرار می گیرند . مانند arc , copy , delete , move   و ….
–  دستوراتی که برای ویرایش Arc استفاده می شود  مانند  add , copy , delete , move, split, unsplit
–  همچنین می توانیم گره ها node را ویرایش کنیم مانند move  , vertex  , spline  reshape  و …
–  می توان اطلاعات توصیفی را نیز ویرایش نمود مانند دستور های add , copy , delete         move , rotate , joinو   ….

شروع کار با Arc edit    :
[Arc] arcedit
بعد از این مرحله باید محیط گرافیکی را تنظیم کنیم پس از دستور disp  ۴    استفاده می کنیم . چهار خط اول را برای صفحه فرمان و بقیه برای نمایش گرافیکی اطلاعات می باشد .
در این محیط دو دستور draw    و     editبرای نمایش عوارض و ویرایش عوارض استفاده می کنند
Draw    :    در این مرحله برای نمایش عوارض مراحل زیر را می توانیم انجام دهیم .
با کمک دستور draw envierment  نوع عوارضی را که می خواهیم نمایش اده شوند را انتخاب می کنیم . draw آن عوارض انتخاب شده را نمایش می دهد . در این محیط می توان بعضی از coverageهای دیگر را به صورت پس زمینه مشاهده کنیم که باید از دستور back coverage   استفاده کنیم  . با این دستور coverageهایی را که معرفی می کنیم بعنوان پس زمینه در نظر گرفته می شود .                                     back coverage [cover] حال اگر بخواهیم چه عوارضی از coverage انتخاب شود ( خطی ، نقطه ای و … ) از دستور زیر استفاده می کنیم .                         back envierment
برای اینکه یک coverage را جاری کنیم از دستور  edit coverage [cover] استفاده می شود و برزای اینکه یک coverage را از محیط برداریم از دستور remove edit    استفاده می کنیم .
برای اینکه یک coverage جدید تولید کنیم از دستور    create coverage    استفاده می کنیم .
برای مشخص کردن نوع عارضه ای که می خواهیم ویرایش کنیم از دستور زیر استفاده می کنیم :
:  edit feature [Arc / node / point]

تلورانسهایی که در arc edit  وجود دارد :
–         weed tolerance
–         snap distance
–         grain tolerance
weed tolerance   : مینیمم فاصله بین رئوسی که به کمان وصل می شود را تعیین می کند که اگر فاصله بین دو راس کمتر از مقدار تلورانس باشد دو راس با هم ادغام می شود . ( برای vertex بکار می رود )
snap distance   :  موقعی که می خواهیم یک گره را اضافه کنیم ( برای node ) است
grain tolerance  :  فاصله بین رئوس در روی  کمانها و دایره را مشخص می کند برای ذخیره کردن اطلاعات از دستور save  استفاده می کنند .
مراحل کاری در Arc edit   :
[Arc] arcedit
: Disp 4
: edit coverage [cover] : draw environment [all / …] : edit feature [Arc / node ] : snap type

از دستوراتی مانند select    و copy  و ….   نیز برای انجام ویرایش های مختلف استفاده کرد. برای اینکه اطلاعات اطلاعات را از محیط cad   وارد arc info  کنیم از دستور زیر استفاده           می کنیم .                                     [Arc] dxf Arc
برای اینکه اطلاعات اطلاعات را از محیط Arc view   وارد arc info  کنیم از دستور زیر استفاده  می کنیم                                        [Arc] shape Arc

برای zoom کردن برای یک قسمت مشخص از دستور زیر استفاده می کنیم .
: mape zoom
: draw
و برای اینکه کل اطلاعات هندسی نمایش داده شود
: map def
: draw
بر ای اینکه محدوده ای را بصورت پنجره انتخابی  zoom کنیم :
: mape  ã
: draw
برای اضافه کردن یک vertex  از دستور add  استفاده می کنیم .

دستور get  :
برای کپی کردن عوارض بین coverageها استفاده می شود یعنی عوارض را از یک coverageی که از قبل داریم را به coverage جاری کپی می کنیم البته علاوه بر اطلاعات همندسی ، فقط از اطلاعات توصیفی user id  و مختصات نقاط را می آوریم و سایر اطلاعات توصیفی را نمی آورد .
: get  coverage
: edit coverage  s1  river 2
: ef arc
: get river 1
: save  river 2
Put   : برای کپی کردن از coverage جاری به coverage دیگری استفاده می شود . ولی از عوارض جاری می توانیم یک سری یا همه عوارض  را انتخاب کنیم .
Put
: edit C road 1
: ef arc
: sel [All / many ] : put road 2
دستوراتی که برای انتخاب عوارض هستند :
: select
: a select
: n select
: re select
: un select
دستور delete  برای پاک کردن عوارضی را که می کشیم یا select می کنیم استفاده می شود و دستور un delete    را برای باز گرداندن حذفیات درست بعد از دستور delete استفاد ه می نمائیم.
مراحل ویرایش کمانها :
۱-  نوع عوارضی را که می خواهیم ویرایش کنیم باید مشخص شود .
۲-  کمانهایی را که مورد ویرایش قرار می گیرند را انتخای می کنیم  .
۳-  تلورانسهای مورد نظر را انتخاب می کنیم .
۴-  با دستورات زیر عملیات ویرایش را انجام می دهیم .
با دستور split  بر روی هر جای کمان که کلیک کنیم آن کمان را به دو قسمت تقسیم میکند .          با دستور reshape برای تغییر شکل یک قسمت از کمان انتخابی بکار می رود .
با دستور un split  می توان نقاط pseudo/rode را حذف نمود .
دستور vertex add  برای اضافه کردن یک راس به یک کمان می باشد .
دستور spline    دو کار انجام می دهد   ۱- smoothing          ۲- generalize
که بستگی به حداقل فاصله  vertex  ها دارد . ( grain )
Grain)  : حداقل فاصله بین vertex ها )
اگر grain  را زیاد بدهیم یک سری نقاط حذف می شود
شرایط قابل استفاده بودن اطلاعات مکانی :
۱-  عارضه ای از قلم نیفتاده باشد
۲-  عارضه ای اضافی ، وارد نشده باشد
۳-  هر عارضه ای سر جای خودش باشد
۴- Arc ها در محل اتصال خطوط به هم وصل باشند .( under shoot /over نداشته باشد)
۵-  پلی گون ها فقط دارای یک label   باشد .
در کار با نرم افزار Arc info  به چند نکته باید توجه کنیم :
–  دستور build  برای هر سه نوع عارضه ( نقطه ای ،خطی ، پلی گون ) استفاده می شود .
–       برای عوارزض نقطه ای نمی توانیم از دستور clean استفاده کنیم .
–       زمان اجرای build سریعتر است چون خطا ها را حذف نمی کند .
–       دستور clean  امکان node گذاری را در محل تقاطع ها را به ما می دهد .

DIGIT کردن :
دو روش digit کردن داریم :
۱- روش descrete   « در این روش در هنگام digit کردن عوارضی را که با هم تقاطع دارند با snap دقیقاً روی هم منطبق می کنیم .»
۲- روش spaghetti   «  این روش ( که راحتتر است ) بدون snap  عوارض را با یکدیگر قطع   می دهد و بعداً باید خطای ایجاد شده را حذف نمود . ( یعنی خطاهای over shot , under shot   ایجاد می شود .»

Descrete    Spaghetti    روش دیجیتایز
نوع عارضه
build    build    نقطه

Build  (line)    clean
Build  (line)    خط
Build    clean    پلیگون

برای کنترل خطاهای توپولوژی در محیط  Arc  موارد زیر را باید انجام دهیم :
۱- مشخص کردن dangle node   و    pseudo node                         [Arc] node errors
۲-  خطاهای label گذاری را نیز مشخص می کند                           [Arc] label errors

انجام پروژه :
پروژه ای را که قبلاً در  Arc view   کار کرده بودید و دارای خطوط ، پلی گونهای متعدد و نقاط زیادی بود را در این نرم افزار برای ایجاد توپولوژی  فراخوانی کردیم ( با استفاده از دستور [Arc] shape Arc )  و با دستورات ذکر شده توپولوژی فایل مربوطه ا ایجاد نمودیم .
سپس با استفاده از دستور[Arc] node errors  نقاط اشتباه را مشخص کرده  تصحیح نمودیم و ب استفاده از دستور [Arc] label errors   موارد خطا را در اطلاعات توصیفی و label ها  مشخص کرده و ویرایش نمودیم .

پ.ن: بنده خودم اطلاعات زیادی در مورد نرم افزار های نقشه برداری ندارم باید به بزرگی خودتون ببخشید

آموزش خرید از نقش نگار

جهت مشاهده آموزش سفارش محصولات سایت اینجــــــــا کلیک کنید

لینک ثابت و کوتاه مطلب : http://www.naghsh-negar.ir/?p=3812

لینک دانلود

پسورد:

منبع : samansurvey.blogfa.com

نکته بسیار مهم:جهت بحث و تبادل نظر به انجمن سایت مراجعه نمایید.

نکته1 :جهت استفاده از فایل های فشرده از نرم افزار WinRar استفاده نموده و به پسورد هر فایل توجه نمایید.

نکته2 :جهت آموزش استفاده از نرم افزار Winrar اینــــــــــجا کلیک کنید

نکته3 :در صورت بروز هرگونه مشکل در لینک دانلود از طریق بخش نظرات در پایین صفحه با ما در ارتباط باشید

نکته4:جهت استفاده از لینک های غیر مستقیم سایت و نحوه دانلود از Hotfile اینجـــــــــا کلیک کنید.

درباره سیروس برادران

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

*

code

رفتن به بالا
ورود به انجمن نقش نگار مرجع معماری و عمران
 فروشگاه معماری ایرانیان